استدلال دکتر سروش بر پایه روایات ضعیف
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۲۱۱۱
تکیه تحلیل دکتر سروش بر روایتهای ضعیف است. کافی است اعتبار حدیث امرت ان اقاتل الناس… را از نظر علمای رجال اهل سنت ببینیم تا متوجه شویم چه اشکالها که ندارد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در پی اظهارات اخیر عبدالکریم سروش در نشستی تحت عنوان «دین و قدرت» حجت الاسلام دکتر رحیم نوبهار، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در نقد سخنان عبدالکریم سروش یادداشتی نوشته است:
در سخنان دکتر سروش مثل بسیاری از موارد دیگر به نکته یا نکاتی توجه میشود و بر نکاتی دیگر چشم فرو بسته میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ولیشهد عذابهما طایفه من المومنین (نور:۲). به شکنجههای فرعون هم عذاب گفته شده است؛ و اذ انجیناکم من آل فرعون یسومونکم سو العذاب (بقره:۴۹) انا رسولا ربک فارسل معنا بنی اسرائیل ولا تعذبهم (طه:۴۷). به بلاهای های آسمانی هم که ضرورتاً شکنجه نیست و میتواند شامل مرگ فوری و بی شکنجه باشد و حتی رهایی از شکنجه زیست در این جهان یا زندگی همراه با شکنجه باشد در بی شمار آیات قرآنی عذاب گفته شده است.
حال آیا عذاب مشترک لفظی است یا معنوی؛ یا در یکی حقیقت است و در بقیه مجاز؛ یا استعمال نشان حقیقت است و همه استعمال حقیقی است و مقوله بالتشکیک است؛ بحثی است جداگانه. پس به آسانی نمیتوان گفت: تا کنون اشتباه میکردیم و عذاب را به مجازات تفسیر میکردیم. سالها قبل هادی العلوی نویسنده عراقی در کتاب "من تاریخ التعذیب فی الاسلام" که مشتریهای فراوان در فضای مجازی دارد در رویکردی مشابه با آنچه دکتر سروش اکنون مطرح کرده است اصولاً قرآن مجید را کتابی معرفی کرده است که ذهنیتی شکنجهگر برای مسلمانان میسازد. خدای قرآن به خوانش العلوی خدایی شکنجهگر است و آیات عذاب شکنجه را تجویز میکند. (بخوانید به خوانش مشابه دکتر سروش: مروج قدرت طلبی و اقتدار و حفظ قدرت با زور و شکنجه).
سالها قبل در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی از یک دانشجوی خوزستانی به نام آقای آل بوغبیش که عربیاش بد نبود خواستم که پایان نامه کارشناسیاش را در بررسی و نقد کتاب العلوی بنویسد. نوشت. بد هم ننوشت. عادل العلوی و دکتر سروش جنبههای شکنجه ستیزی قرآن را نادیده میگیرند. به گزارش صریح و مکرر قرآن مجید، حضرت موسی که در این سخن دکتر سروش بیشتر اهل قدرت معرفی شده مأموریت اصلیاش این بود که اقلیتی را که زیر شکنجه یک نظام اقتدارگرا بودند نجات دهد. این یک کار انسانی و رحمانی بود؛ نه کاری لزوماً مرتبط با پیجویی و پیگیری قدرت.
پس بی هیچ تأویل و تفسیری موسی یک پیامبر رهایی بخش و مدافع حقوق اولیه و انسانی یک اقلیت مظلوم بود. قرآن مجید سوزاندن گروهی غیرمسلمان را به جرم عقیده سخت نکوهش میکند و وعید عذاب الحریق به شکنجه گران میدهد. (سوره بروج) عیسی علیه السلام هم به وارونه آنچه دکتر سروش گفته است بی تفاوت به امر اجتماعی نبود. زکات در ادبیات قرآن مجید به تعبیر علامه طباطبایی نماد همه مسئولیتهای اجتماعی است همچنانکه صلاة نماد اعمال عبادی و بندگی است.
تکیه تحلیل دکتر سروش بر روایتهای ضعیف است. کافی است اعتبار حدیث امرت ان اقاتل الناس … را از نظر علمای رجال اهل سنت ببینیم تا متوجه شویم چه اشکالها که ندارد. البته جای تأسف دارد که صاحب جواهر یرسله ارسال المسلمات و ینسبه قاطعا جازما الی نبی الرحمه. گزارشهای قرآن مجید هم از عذاب اخروی در وحیهای موسوی و عیسوی وجود دارد. مانند خطاب خداوند به عیسی علیه السلام در آیه ۱۱۵ مائده. حال چرا مساله جهنم در تورات و انجیل کمتر بازتاب یافته است میتوان در آن بیشتر درنگ کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: دین و قدرت عبدالکریم سروش مناظره مکتوب قرآن مجید دکتر سروش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۲۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جدال جنجالی مدافعان تاتنهام در زمین!
کریستین رومرو و امرسون رویال مدافعان تاتنهام در جریان بازی امروز مقابل لیورپول، وارد درگیری شدیدی شدند.
به گزارش "ورزش سه"، شاگردان آنگه پوستکوگلو روز یکشنبه در آنفیلد عملکرد ضعیف خود را ادامه دادند. ابتدا محمد صلاح در دقیقه ۱۶ لیورپول را به برتری رساند.
سپس اندی رابرتسون از فاصله نزدیک توپ را به تور چسباند تا لیورپول درست قبل از پایان نیمه اول اختلاف را دو برابر کند.
بازی برای تاتنهام زمانی تلختر شد که رومرو و رویال در میانه زمین با هم درگیر شدند و دیگر بازیکنان مجبور شدند آنها را از یکدیگر جدا کنند.
گیلرمو ویکاریو، دروازهبان اسپرز، پس از دیدن درگیری دو بازیکن، به سرعت از داخل محوطه جریمه دوید و خودش را به آنها رساند و تلاش کرد آنها را جدا کند.
روی کین، کارشناس اسکای اسپورت، مدعی شد که این اتفاق نشانه مثبتی برای تاتنهام است، اما اشاره کرد که هر دو بازیکن باید بهتر دفاع کنند.
او گفت: «من به طور کلی از چنین رفتاری بدم نمیآید، زیرا به این معنی اتهامیست که شما به بازی اهمیت میدهید.
اما باید این نوع رفتار را در نوع بازی خودتان هم نشان دهید و بهتر بازی کنید. تاتنهام امروز بسیار بسیار ضعیف بوده است.
کانال عصر ایران در تلگرام